Wil je meer zorgen? Houd het niet verborgen!
Stichting Gelijke Beloning roept mannen op om meer uren te zorgen. Pak de stofzuiger op, kook een maaltijd, zorg voor je kinderen en ouders. Het collectief vindt dat werkgevers en mannen samen kunnen bedenken wat er kan en wat meer zorgen mogelijk in de weg zit. “Kun je het combineren met je situatie op je werk? Is het je ego? Zijn het de roosters? Twijfel je aan je capaciteiten? Is het de cultuur op de werkvloer die ervoor zorgt dat je altijd laat thuis bent?”
Vanaf 31 maart is de campagne te zien op sociale media en online platforms. Ook komt de stichting met tips hoe mannen het gesprek aan kunnen gaan, zowel thuis als op het werk. De campagne richt zich vooral op mannen tussen de 30 en 60 jaar. Zij hebben de meeste moeite om thuis hun steentje bij te dragen.
“Ik denk dat het echt belangrijk is dat iedereen die persoonlijke keuze kan maken. Als vaders alleen maar willen werken als ze daarvoor betaald krijgen en daar gelukkig mee zijn: prima. Zolang ze zich maar wel realiseren wat het voor hun relatie, hun kinderen en de maatschappij betekent dat ze hun zorgtaken verslonzen.”
Het collectief borduurt voor op een campagne uit de jaren ‘70 om mannen te stimuleren om meer te zorgen. Man-Vrouw-Maatschappij (MVM), onder leiding van Hedy d’Ancona en Joke Smit, stelde een vijfurige werkdag voor, zodat mannen en vrouwen het betaalde en onbetaalde werk eerlijk zouden kunnen verdelen. Vijftig jaar later is dit idee nog altijd actueel: vrouwen zijn inmiddels zoveel gaan werken als MVM voorstelde, maar mannen zijn nog altijd niet meer gaan zorgen.
Pas als je het omdraait wordt vaak duidelijk hoe denigrerend of seksistisch een boodschap kan zijn.
Op 27 maart lanceert minister van Gennip een campagne om mensen na te laten denken over de voordelen van meer uren werken.
“Ik denk dat het echt belangrijk is dat iedereen die persoonlijke keuze kan maken. Als moeders zeven dagen per week willen werken en daar gelukkig mee zijn: prima. En als moeders zeggen: ik wil fulltime moeder zijn, dan is dat ook prima. Zolang ze zich maar wel realiseren wat het voor hun pensioen en financiële situatie betekent. We moeten elkaar ook wat van die vrijheid gunnen.”
Minister Karien van Gennip (SZW) zei woensdag in het AD dat een paar uur extra werken in de week de druk op de arbeidsmarkt al kan verlagen. In vrijwel alle sectoren zijn grote tekorten aan mensen.
Van Gennip vindt dat werkgevers en vrouwen samen kunnen bedenken wat er kan en wat meer werk mogelijk in de weg zit. “Kun je het combineren met je situatie thuis? Zijn dat roosters? Heb je invloed op je werkzaamheden? Is het de cultuur op de werkvloer?” zegt ze tegen het AD.
Vanaf 27 maart is de campagne te zien op sociale media en online platforms. Ook komt het ministerie met tips hoe vrouwen het gesprek aan kunnen gaan, zowel thuis als op het werk. De campagne richt zich vooral op vrouwen tussen de 30 en 60 jaar.
De Tweede Kamer had in 2021 al gevraagd om een dergelijke campagne. VVD-Kamerlid Judith Tielen riep het kabinet daartoe op. Zij verwees naar de campagne eind jaren 80 om vrouwen te stimuleren meer te werken, met de slogan ‘een slimme meid is op haar toekomst voorbereid’.