Meld Loonkloof Anoniem gelanceerd

Ik Verdien meer

In dit artikel

Vrouwen verdienen structureel minder geld dan mannen: in een werkend leven telt het verschil op tot gemiddeld €300.000. Om een einde te maken aan het onrecht van de loonkloof opent op 14 september het meldpunt Meld Loonkloof Anoniem. Hier kunnen werknemers hun ervaringen met de loonkloof delen. Ook kunnen zij anoniem een mail versturen aan hun werkgever met de oproep de loonkloof te onderzoeken en dichten. Werkgevers zullen worden aangespoord de loonkloof te onderzoeken en te dichten.

Meld Loonkloof Anoniem is onderdeel van de campagne Ik Verdien Meer, die op 14 september van start gaat om 65 jaar onrecht te beëindigen. Want zelfs bij gelijkwaardig werk, dezelfde uren en dezelfde opleiding verdienen vrouwen minder. Dit is bij wet verboden, maar komt in de praktijk nog veelvuldig voor. De helft van de vrouwen in Nederland is niet financieel onafhankelijk. Vrouwen hebben een grotere kans op een leven in armoede. De loonkloof treft alle vrouwen, en voor gemarginaliseerde groepen is de loonkloof nog groter. Wat er precies moet gebeuren om de loonkloof te dichten, is terug te lezen in het manifest van Ik Verdien Meer.

Over de campagne
De campagne Ik Verdien Meer zal twee maanden lopen met een hoogtepunt op 14 november oftewel Equal Pay Day. Vanaf die dag werken vrouwen namelijk onbetaald. Gedurende deze periode zullen er regelmatig verhalen worden gedeeld van Nederlandse vrouwen die gedupeerd worden door de loonkloof en zullen er verschillende acties en evenementen worden georganiseerd, zoals een talkshow in TivoliVredenburg Utrecht op 19 oktober.

Wie?
Stichting Gelijke Beloning is een actiegroep die voor de campagne Ik Verdien Meer samenwerkt met Atria, Bureau Clara Wichmann, Emancipator, Feminists Against Ableism, FNV, Stem op een Vrouw, S.P.E.A.K., Women’s March Nederland, WOMEN Inc.